knäartros

Artros är en degenerativ ledsjukdom som innebär att ledbrosket bryts ned och leder till smärta, stelhet och nedsatt rörlighet i lederna. Det är vanligast i knän och drabbar oftast äldre personer. Faktorer som övervikt, ledskador och genetisk predisposition kan öka risken för att utveckla artros. Knäartros (OA) är ett långvarigt tillstånd där stötdämpande brosk slits bort vilket gör att benen gnids mot varandra och leden blir stel, svullen och smärtsam. Knäleden förvärras med tiden vilket resulterar i ledvärk och funktionsnedsättning.

Synovit vid knäartros

Synovit, eller inflammation i synovialvävnaden, är ett vanligt symptom hos patienter med knäartros. Denna inflammation kan orsaka betydande smärta och obehag, och är starkt kopplad till smärtnivån hos personer med knäartros. Synovit kan leda till ökad produktion av synovialvätska, vilket kan resultera i svullnad och ytterligare smärta i knäleden.

Behandling:

Arthrosamid®

Långvarig, beprövad smärtlindring för knäartros – utan kirurgi.

Arthrosamid® är en permanent injicerbar hydrogel som ger långvarig, bevisad smärtlindring – vilket omdefinierar behandling av knäartros.

Vad är Arthrosamid®?

•

Arthrosamid® är baserat på en innovativ icke-biologiskt nedbrytbar hydrogelteknik och består av 2,5 % tvärbunden polyakrylamid och 97,5 % vatten

•

Den medicinska beskrivningen av arthrosamid® är en “injicerbar polyakrylamidhydrogel”, även känd som “2,5 iPAAG”.

•

Godkänd för behandling av knäartros, Arthrosamid® är lämpligt, säkert och effektivt för de flesta patienter med tillståndet.

•

Arthrosamid® är den första och enda godkända injicerbara behandlingen som permanent kombineras med knäts ledvävnad – vilket minskar stelhet i lederna, minskar smärta, förbättrar knäets funktion och förbättrar din livskvalitet.

•

Hur verkar Arthrosamid® (iPAAG)?

•

Artros® kombineras med vävnaden som kantar knäleden, och gör den förtjockad för att ge en barriär – vilket minskar din smärta.

•
    Artrosamid® kombineras permanent med vävnaden som kantar knäleden och det är denna unika egenskap som ger en betydande minskning av din artrossmärta under en längre period – med en enda behandling.

Varför välja Arthrosamid®?

Inga behandlingar har på ett tillfredsställande sätt kunnat stoppa eller fördröja artrosprogressionen eller ge effektiv, långvarig symtomatisk lindring för patienter med knäartros. Så hittills har behandlingar tenderat att fokusera på smärtlindring och hantering av symtom genom:

Viktminskning
    Träning och sjukgymnastik
    Hjälpmedel för gång
    Skodon och innersulor
    Knästöd
     Oral smärtstillande medicin
    Viskosupplement Hyaluronsyra (HA) injektioner

och när dessa terapier misslyckas:

Ledplastik/knäoperation.